Der er nogle virksomheder og institutioner, som man har en formodning om, altid skal være her. Det er eksempelvis Det Kongelige Teater, Holmegaard, Ida Davidsens smørbrødsbiks, Georg Jensen, Royal Copenhagen etc.

Sidstnævnte har i mange år levet godt af de klassiske produkter og var ganske innovative, som resten af designbranchen tilbage in the golden sixties. I de efterfølgende årtier var det meget behersket, hvad der skete med produktudviklingen hos Royal Copenhagen. Ursula Much-Petersen og senere Ole Jensen fik lov til at udvikling nogle mindre produktlinier, som var interessante men knapt ikke så markante kommercielle succeser.

Royal Copenhagens regnskabstal blev ringere og ringere. Køberne af de klassiske produkter blev færre og færre. Indtil den unge designer Karen Kjældgård Larsen (som senere er blevet en del af Claydies) sendte en idé om et nyt stel til Royal Copenhagen. En sand nyfortolkning af det musselmalede stel fra 1775, som fik navnet Mega Mussel.

Royal Copenhagen viste et overraskende mod og satte denne nye produktlinie i produktion. Resultatet har været mærkbart. Kongeligt porcelæn gjorde atter indtog i de smarteste bolig- og designforretninger.


Nu har Royal Copenhagen fået blod på tanden og bedt en af Danmarks mest innovative designere – Louise Campbell – om at skabe et nyt brand baseret på det traditionelle mønster.

Det er der kommet et meget fin og poetisk stel ud af, som hedder “Elements“. Også dette stel viser respekt for traditionen, men igen med et nyt og moderne udtryk. Stellet består af 15 dele – i 15 farver.

Et par andre traditionsrige virksomheder såsom Holmegaard har gjort sig lignende erfaringer. Holmgaard har samarbejder med blandt andre designeren Cecilie Manz. Også hun har formået at bringe designinspiration ind i den hæderkronede virksomhed med flotte resultater til følge.

Man kan blot håbe på, at andre tilsvarende virksomheder tør give sig i kast med mere innvotion og produktudvikling – før det er for sent.