Det er igen hemmelighed, at store dele af den danske designbranche har svært ved at tjene penge. Retter man blikket mod de fleste andre rådgivningsbrancher, er indtjeningsniveauet væsentlig højere. Det er der mange grunde til.

En af de afgørende grunde er uden tvivl, at designvirksomhederne i stigende grad rammes af  forventning om deltagelse i gratis konkurrencer, som man kender det fra eksempelvis reklamebranchen. Konkurrencer, som kræver en indsats på ofte 100-200 timer, som ingen ved, om de får retur.

David Fellah fra DesignIt rejser i et blogindlæg denne relevante diskussion i forbindelse med logokonkurrencen til COP 15s logo, hvor der var ikke mindre end 262 forslag. Alle kunne deltage – men for egen regning.

Bloggen her har tidligere debatteret problemstillingen, da B&O udskrev en stor konkurrence, hvor B&O satte krav om at få rettigheder til alle konkurrenceforslag.

Det er jo meget komfortabelt for en designkøber at udskrive en konkurrence, men det er mangle på respekt for en presset branchen. Designkøberne bør i stedet screene markedet og vælge sine samarbejdspartnere ud fra referencer og forslag til procesforløb.

Designkøberne vil sikkert opleve, at processen tager lidt længere tid i opstarten, men resultatet vil blive betragtelig bedre, da man vælger sine samarbejdspartnere i dialog og på et langt mere kvalificeret grundlag end en simple visuel konkurrence.

Branchen har naturligvis et meget stort ansvar for selv at modvirke dette enorme kreative ressourcespild.

Danish Design Association (DDA) arbejder i disse uger på at få defineret et kodeks for designbranchen. Hensigten er, at medlemmerne fremadrettet ikke vil deltage i gratis konkurrencer.

Da DDA repræsenterer knap 50 af de største designvirksomheder i Danmark, er der ingen tvivl om, at det kommer til at påvirke designkøbernes mulighed for at få gratis kreativitet. Det vil uden tvivl få en sund udvikling for branchen – og det er der brug for.