De to store erhvervsorganisationer i Danmark – Dansk Industri og Dansk Erhverv – har gennem det sidste års tid gennemgået omfattende fusionsprocesser. Begge organisationer har valgt at anvende design som et redskab i kampen om medlemmerne. Der er ingen tvivl om, at fokus er skærpet, og kommunikationsredskaberne optimeres oftere, end det er set tidligere.

Til trods for, at man ofte ser, at fusionspartnere anvender elementer fra de tidligere identiteter, har man i begge tilfælde valgt at få udviklet helt nye identiteter. Det er kloge valg.

Sidste år fik Dansk Erhverv udviklet et nyt logo. Mærket er en ren typografisk gengivelse af navnet Dansk Erhverv. Den blå farve gradueres i et forløb, som signalerer både dynamik og tyngde. Valget af den blå farve kan ikke overraske, når man skal repræsentere erhvervslivet.

Typografien er meget markant og skarp i udtrykket, men stadig relativ klassisk, så den kan holde et årti frem. Selve logoet er udviklet af Kontrapunkt.

Dansk Industri har været længe om at få redesignet deres logo, som de fleste kender fra DI’s domicil på Rådhuspladsen.

Deres tidligere logo var ganske ringe med den tætte kobling af bogstaverne D og I, så det er meget kærkomment, at DI også har valgt et redesign.

Dansk Industri har således netop lanceret deres nye identitet, som består af navneforkortelsen DI indkredset i to cirkler. De primære farver er noble og tenderer mod det neutrale i form af to grå nuancer. Frækheden kommer i den turkise farve, som gengiver payoff.

Typografien er væsentlig mere rund og imødekommende sammenlignet med typografivalget hos Dansk Erhverv. Alt i alt er letheden og de feminine toner i DI’s nye logo lidt overraskende for en så tung og gennemslagskraftig organisation, som DI nu engang er. e-Types har udviklet det omfattende identitetsprogram til DI. Læs mere her.

Nu hvor de to store erhvervsorganisationer har indset de forretningsmæssige fordele i at anvende design, som et strategisk redskab, kan man håbe, at denne tendens går videre til alle deres medlemsvirksomheder.