Forleden fik jeg et link fra en god designkollega, som fortjener et par debatterende linier – og som er en glimrende fortsættelse af indlægget om Bang & Olufsens designkonkurrence-katastrofe.

ID-Forum – Center for Innovation og Design” er en non-profit netværksorganisation. Organisationen har til formål “at forbedre danske virksomheders konkurrenceevne gennem netværksdannelse mellem virksomheder og designere”. Det lyder jo lovende for designbranchen – og godt med den slags initiativer.

Logo

ID-Forum har så begået en ægte geni-streg. De har set designerlyset. De vil skabe et netværk mellem designere og virksomheder. Et designkoncept som selveste Bendt Bentsen ville blive svært glad for. I udgangspunktet vel at mærke.

Koncept lyder mere konkret:
DesignStart pakken har til formål at give virksomheder en smagsprøve på udviklingsperspektiverne ved designanvendelse. Du vil derfor ikke skulle lave et komplet redesign af et givent produkt/grafisk identitet mv. – men lave en konceptbeskrivelse, der viser virksomheden udviklingsmuligheder (skitse-fasen).

Test-forløbet i DesignStart er: 
> En virksomhed har udvalgt 3 elementer indenfor industrielt design eller grafisk design. Eksempelvis: 2 produkter, 1 emballage – eller 1 hjemmeside, et logo og en brochure – som man vil undersøge designpotentialet af.
> Vi udvælger dig og virksomheden inviterer dig på et besøg i virksomheden.
> Du får ca. 1 uge til at udarbejde skriftlige kommentarer og gode idéer til de 3 elementer virksomheden ønsker bearbejdet.
> Vi aflønner dig 5.000 kr. for dit arbejde.

Man kan vel kun appellere til, at dette halvpinlige tiltag i form af ID-Forum hurtigst muligt bevæger sig ud i designbranchen og lære lidt om, hvad det egentlig tager af tid at udvikle et forretningsstærkt designkoncept.  

ID-Forum vil forhåbentlig erfare, at den danske designbranche ikke vil gå til samme løn som børnearbejdere fra Kina.

…. og til alle jer designere: Lad jer for himlens skyld ikke friste af denne slags pinlige forsøge på at skabe et såkaldt designnetværk, som i den grad gør grin med værdien af branchens arbejde.