Man kan mene meget om McDonalds familie-restaurant-koncept. Alene den kulinariske oplevelse som indtages i plast holdningsopdeler den danske befolkning. Billig, effektiv fastfood i nogle dertil plastikagtige omgivelser, hvor børnene kan svine med pommes frites sauce og sunday ice.

Uanset om man er fan af konceptet eller hader det, er faktum, at McD konceptet altid har været yderst konsekvent og rendyrket. Det er uanset, om du er i Bangkok eller Bjerringbro. Et koncept, som har levet i mange år udført med nazi-stram perfektionisme.

McD skal også rykke sig og være i front, så de er nu i gang med at redesigne deres fysiske rammer. Missionen er åbenbart at etablere nogle omgivelser, som er designmæssigt interessante.

Hold fast. McD er nu begyndt at indrette sig med Fritz Hansens luksus møbler. Ikke den nye Ice stol af Kasper Salto, som måske ville kunne passe i konceptet med den hurtige rengøring.

Nej, McD har valgt Arne Jacobsens klassiske møbelserie. McD har nu indrettet den første restaurant på Nørrebro Runddel med en god blanding af Ægget og Svanen. Planen er at implementere det nye indretningskoncept til i første omgang resten af Europa.

McDonalds
Foto: Jacob Ehrbahn, Politiken

Det kan man jo ikke andet end undres gevaldigt over. Det er svært at finde et eneste godt argument for denne nye indretningsstrategi. Fastfood og klassisk møbeldesign med fedtfingrer.

For slet ikke at tale om Fritz Hansen. Hvad har de mon gjort sig af overvejelser? De har ofret tusindvis af kroner på at få redesignet deres brand – og er normalt meget omhyggelige og strategiske med deres eksponering. At få kastet så massivt et discount-image ned over deres møbel-ikon nummer ét, må være en image-udfordring af de større, skulle man mene.

Det her er endnu et skræk-eksempel på, hvor galt det kan gå, når man forsøger at iklæde sig tøj, som bare ikke stemmer overens med ens identitet. Det er både utroværdigt og pinagtigt. Der er nu fundet en virksomhedskæde, som overgår Jyske Bank i vanvidskoncepter. Hvem havde troet det muligt?