Designmanagement er et område inden for designfaget, som vinder større og større indpas. Efterspørgslen efter dygtige designledere og designrådgivere er stor, men der findes meget få personer, som både har en  teoretisk ballast kombineret med praksis erfaring. Men mange ønsker at dygtiggøre sig inden for området – og det kræver ofte en form for uddannelse.

Det er dog desværre relativt begrænset, hvad der findes af uddannelsestilbud inden for dette felt i Danmark. Det gælder især efteruddannelse, som kan være relevant for mange, der måske gerne vil skifte spor fra at have været udførende designer til i stedet at være designleder eller rådgiver.

Herhjemme er der nogle få udbud, men ikke noget, som har tilstrækkeligt højt niveau. Det findes heldigvis i udlandet.

DMI

Design Management Institute er vel nok verdens førende inden for dette voksende felt omkring anvendelsen af strategisk design. Det er en amerikansk non-profit organisation, som afholder mange seminarer og konferencer rundt om i verdenen. Instituttet er yderst anerkendt og har et fantastisk stærkt netværk blandt de ypperste kompetencer inden for feltet.

I starten af oktober er der et yderst interessant seminar, som afholdes i London. Dette seminar sætter fokus på, hvordan man som designvirksomhed kan ændre sig fra at være en timebaseret virksomheder til en videnvirksomhed. Altså hvordan kan man ændre sit forretningskoncept gående fra at blot at sælge time-produkter til i stedet at tilbyde designviden, som har strategisk og forretningsmæssig betydning for den enkelte designkøber. 

Seminaret er en kombination af workshops, phd-præsentationer, forelæsninger etc. Jeg kan næsten ikke vente. Der følger naturligvis en dugfri rapport fra Londontown :-)