OL logoDer er OL i London om fem år – og traditionen tro, bliver der udviklet en selvstændig identitet til sådan stor verdensbegivenhed. Et logo, som kan profilere den fantastiske begivenhed – og som ikke mindst alle sponsorerne kan anvende i deres enorme markedsføringsindsats.

Ser man tilbage, er der gennem årernes løb udviklet mange og meget stærke logoer for de respektive OL-byer. Det er en vigtig designopgave med masser af prestige.

Nu har man så valgt at lancere logoet – eller brandet, som det kaldet det – for OL 2012.  Det er det anerkendte designfirmaet Wolff Olins som står bag designet. Det er en hæderkronet designvirksomhed, som har mange flotte logoer bag sig. De har ofte en stram og klassisk stil, men her er det gået pænt galt.

OL logo II 

Logoet er så mystisk og signalerer egentlig det stik modsatte af, hvad et sådan OL repræsenterer. Det er kantet og utilnærmeligt – og kan sprænges til atomer. Typografien er useriøs og ligner en systemskrift. Så det er svært at forstå, at det har kostet over 4 mio. at udvikle.

Måske skulle vi indstille jagten på det perfekt logo…? Mon det findes?

(Tak for de mange input til denne post :-)