I forlængelse af sidste uges anmeldelse af TDCs mislykkede redesign af deres identitet, er det nærliggende at se lidt nærmere på designbranchen – og de aktører, der kalder sig designere uden at være det. Sidstnævnte kommer der desværre flere og flere af, hvilket betyder, at der er en risiko for, at designfaget langsomt udvandes.

TDC var så venlige at oplyse, at det er reklamebureauet DDB, som står bag det såkaldte kreative univers. Det er ikke så overraskende, at det er et reklamebureau… DDB er et meget velrenommeret reklamebureau, men DDB er ikke et designbureau. Det samme gælder eksempelvis Kunde & Co, som også laver en del såkaldt identitetsarbejde – af deres katastrofer kan nævnes den visuelle identitet til PFA.

PFA logoReklame og design er to meget forskellige fagdiscipliner. Reklame skal sælge på den korte bane, mens design er en investering på den lange bane. Det betyder, at reklamebureauerne generelt ikke udvikler deres løsninger, så de rent faktisk kan stå distancen over en lang periode, hvilket er et vigtigt krav til identitetsløsninger.

Derudover er der hos reklamebureauerne en indlysende manglende viden om de allermest elementer designprincipper. Eksempelvis er PFAs logo typograferet, som vinden blæser, mens TDCs nye redesign er en maltraktering af et ellers stærkt brand.

Man kan kun appellere til den danske designbranche om at manifestere sig yderligere – og til designkøberne om, at kvalificere deres udvælgelsesprocedurer og købe deres design hos designvirksomheder, som rent faktisk har identitetsdesignere ansat.