For et par uger siden offentliggjorde Kontrapunkt sit nyt ledelsesteam. Stifterne trækker sig tilbage for at give plads til yngre kræfter, som fremover skal udgøre den primære ledelse af virksomheden. Det er et signal om både generationsskifte, men også om en bevidst ændret ledelsesform – og ganske givet nyt strategisk fokus.

Kontrapunkt

Kontrapunkt er blot en af flere designvirksomheder, som foretager denne ledelsesmæssig ændring. Ser man på nogle af de førende designvirksomheder herhjemme, er tendensen klar. Flere og flere af de større virksomheder ledes af personer uden direkte designrelaterede uddannelser.

Lad os tage den del af branchen, som beskæftiger sig med identitet og anden grafisk udvikling. Nogle af de største og mest vækstorienterede designvirksomheder – Kontrapunkt, Bysted, e-Types og 1508 – er i dag alle ledet af ikke-designere, men derimod af personer med enten økonomisk eller kommunikationsmæssig uddannelse og baggrund.

Det bliver interessant at se, om andre designvirksomheder følger samme udvikling, da det rent faktisk viser sig – og kan dokumenteres -, at det ofte er en stor succes at inddrage nye kompetencer til forretningsdriften og ikke mindst den strategiske udvikling af designvirksomhederne.