Mange steder kan man læse og høre, at designprojekter blivere mere og mere komplekse. Hvorfor mon det?

Et af svarene kan være, at designet i dag skal løse langt flere opgaver end tidligere. Designet skal fungere i flere kontekster – og skal måske indgå i teknologiske sammenhænge, som kræver grundig research og viden. Endvidere er målgrupperne svære at segmentere i dag end for blot få år tilbage.

MetroDet betyder, at tiderne – hvor enmandsfirmaet lavede sit forslag til, hvordan eksempelvis et nyt logo skulle se ud – uden analyse eller strategiske overvejelser omkring behov, anvendelse, målgrupper etc., er forbi. Der går en historie om, da Metroen her i København skulle have nyt logo. Det valgte designbureau kom til præsentationen med kun ét logoforslag – og sagde “Sådan skal Metroen se ud. Det kan ikke være anderledes. Ellers vil jeg ikke lave det”. Metroen valgte logoet.

Denne type proces vil man ikke se længere. I dag er der et ufravigeligt krav om, at brugerne inddrages i processen – og det samme ønsker de fleste kunder at være, så de kan være med i udviklingen.

Derfor er flere af designvirksomhederne herhjemme begyndt at tilbyde omfattende analyse- og strategiprojekter, førend at det konkrete design går i gang. Det er rigtig spændende, da det uden tvivl vil betyde endnu bedre designløsninger med længere holdbarhed.

I den kommende tid vil bloggen forsøge at præsentere nogle af de fremherskende metoder, som anvendes til at skabe morgendagens designprojekter.