Størstedelen af alle websites anvender i dag skriften Verdana. Der er rigtig mange argumenter for at anvende denne skrift til de digitale medier. Den er designet til skærmen og er dermed let at afkode. Man kan ikke beskylde skriften for at være smuk. Den er kluntet og uharmonisk. Men der er håb forude – en ny skriftdronning er på vej ind på scenen…

I takt med at strømningerne inden for de trykte medier ændrer sig, får det også betydning for de digitale medier. Man ser nu oftere og oftere anvendelsen af serif (skrift med fødder) skriften Georgia, som nu er udråbt til webbens kommende skriftdronning. At skriften er udviklet på opfordring af giganten Microsoft, gør den måske ikke så vanvittig sexet i udgangspunktet. Men den kan visuelt noget ganske andet end Verdana.

Uanset om vi taler om Verdana eller Georgia, så er konklusionen entydig. Der er i den grad brug for nye skrifter, som er udviklet til skærmen. De nuværende skrifter er få og meget tyndslidte og dermed umulige at gøre til identitetsskabende elementer.

Læs mere på Herald Tribune omkring the battle mellem Verdana og Georgia. Det er ikke uinteressant, hvis man bare er en anelse skriftnørd.

Her er et par gode eksempler, hvor Georgia anvendes:
Det Kongelige Teater
New York Times
… og så Line Rix :-)