I disse dage starter mange håbefulde og spirende designtalenter på landets designskoler. De har sikkert glædet sig sikkert som vilde, siden de fik bekræftet, at de var kommet gennem det smalle nåleøje. De studerende drømmer helt sikkert om, at de skal snart kan designe efter alle kunstens regler. Således at de om fem år er grydeklar til at kunne realisere deres drømme om at blive toneangivende designere med blomstrende karrieremuligheder.

DDKS

Men virkeligheden er desværre en anden. En ganske anden. De studerende snydes i den grad for en designuddannelse, der kan leve op til virkelighedens verden. I stedet vil størstedelen blive mødt af arbejdsløshed. De studerende tvinges igennem en uddannelse med yderst gammeldags og håbløs tilgang til design. Skolerne holder fast i at design er et medie. Et slutprodukt i form af en stol eller en illustration.

Vil man gerne lave begge dele, ja, så har man faktisk et problem, fordi skolerne ikke tænker design som en tværgående disciplin. Begreber som konceptuelt design eller service design er fremmedord – og skolerne rummer heller ikke de fornødne undervisere med den rette kompetence.

Den glædelige nyhed er dog, at skolerne inden 2010 skal have universitær status, hvilket betyder en langt mere teoretisk og forskningsbaseret tilgang til design. Men forvandlingen sker uhyggelig langsomt – og det kan de studerende ikke være tjent med.