Madonna koncerten i torsdags har fået mange tæsk i pressen… for både det ene og det andet. Dette er ikke en debat om at anmeldere i dagens Danmark må have været på blå bols i Horsens midtby denne torsdag aften. For det var ikke en dårlig koncert af Madonna – hun leverede i den grad varen. Horsensfolket skulle bare lidt have smidt fire ekstra storskærme op samt været knapt så grådige med at sælge billetter. At tro at 85.000 mennesker vil få en fed koncertoplevelse er naivt.

Madonna

Selve koncerten var intet mindre end outstanding. Det var et show – bevares. Men et tjekket, overraskende og imponerende show har også sin berettigelse. Det er ikke synderlig dansk. Og så bliver anmelderne svært, svært bange.

Well… den skarpe Donna har styr på det med at få et show til at spille max. Og hun bruger designeffekter i den helt store stil. Det gælder alt fra stilrigtigt tøj deres af til nøje afstemt motion graphics, som er smukt synkroniseret med den musiske oplevelse. Der er mange elementer i spil, men det hænger sammen og viser, at levende design kan banke budskaber ud over rampen, hvis det blot er designet effektfuldt. Og det var det i den grad. Eksempelvis var et af numrene ledsaget af en animation af verdens uhyrlige ledere gennem tiderne. Og det virkede efter hensigten. Man blev påvirket af det man hørte og så.

Dansk musikscene kunne godt lære at anvende design i deres koncerter  – bare i small scale –, som en meget mere integreret del af sceneshowet. Flere sanser kommer i spil – og musikoplevelsen bliver både personlig og karakteristisk. 

I made a design confession… like Donna said.